BLOG

Machiel Ittmann


"Meer comfort, gratis wattages en tijdwinst bij de 180 km fietsen op de hele triathlon!"


"Zit ik goed op mijn tijdritfiets? Kan het aerodynamischer? Kan ik gratis meer vermogen trappen? Na deze oproep op Facebook brengt triathlontrainer en oud-clubgenoot Gert Hardeman me in contact met David Evers van FOOTCONNECTION voor een fietsanalyse. ’Ze hebben nieuwe 3D-meetapparatuur en de mensen van Bioracer zijn er ook bij’, meldt Gert. Klinkt goed! Allereerst wordt mijn fiets helemaal opgemeten. Op belangrijke ijkpunten worden bolletjes geplaatst met een blauw lampje. Doel is een vast referentiepunt in de ruimte te hebben en te kijken hoe symmetrisch ik op de fiets zit. ’Je zadel is scheef’, zegt een van de Belgen en inderdaad één kant is iets meer doorgezakt dan de andere kant. Dat gaan we misschien zo terug zien in de meting.
Quinty Ton, fysiotherapeut en zelf profwielrenster bij Biehler Krush Pro Cycling, doet eerst een uitgebreide intake en lichamelijke testjes. Blessures en pijntjes nu en in het verleden zijn belangrijk."

3D-fietsanalyse

"Aan beide kanten van de muur staan drie geavanceerde camera’s in een vaste opstelling. De hele opstelling is net gekalibreerd. Na de fiets ben ik aan de beurt: ik word volgeplakt met 22 markers en mag fietsen. Inderdaad is er een groot verschil tussen links en rechts. De rechterenkel maakt extra bewegingen om het verschil op te vangen. David neemt me mee naar een behandelruimte en bekijkt de stand van mijn heupen. Ik weet dat ik een beenlengteverschil heb en na wat testjes komt dit duidelijk naar voren. David vertelt me dat hij wel voor meer symmetrie en stabiliteit kan zorgen en hij gaat gelijk voor me aan de slag. Hij past de binnenzool van mijn rechterschoen aan met een verhoging. ’Als het werkt kan ik ook persoonlijke zooltjes maken, waardoor de drukverdeling in de schoen optimaal is’, zegt hij. Meer druk op de pedalen, daar heb ik wel oren naar. Bij de volgende meting blijkt dat mijn voeten nog te veel een draaibeweging maken. De bron: slijtage van de schoenplaatjes. Er komen nieuwe op en David verandert tegelijkertijd de positie onder de schoen voor meer rendement en rust. Ik ga weer fietsen en ik merk meteen een verschil. Dit kan ik zelf via het beeldscherm zien, want de meting valt beter uit. Gaaf dat ik alle draaipunten zelf kan zien, zowel links als rechts. Dit is wel de grote winst met andere fietsanalyses: ik kan de hele beweging tegelijkertijd van alle kanten zien in 3D met alle hoeken van enkel, knieën en heupen. Maar David is nog niet helemaal tevreden. Mijn bovenlijf wringt nog te veel en ik mag naar de manueel therapeut Eric Maathuis om mijn rug los te maken. Dat scheelt! Ook op aanraden van de mannen van Bioracer wordt mijn zadel 3 mm lager gezet. Wat is dat nou, zou je denken, maar het voelt stukken beter en dat zie ik ook terug in de beelden."


 
Aerometing

Nu ik goed op de fiets zit, mag ik de aerometing doen, waarbij een virtuele windtunnel wordt nagebootst. De bikefitters kijken naar het frontale oppervlak; belangrijk want daar zit veel luchtweerstand. Ik stop mijn hoofd goed weg, waardoor de stroomlijn er best goed uit ziet. Wel steken mijn schouders nog te veel uit en lig ik te gespannen in mijn ligstuur. ’Je moet proberen je schouders ronder te krijgen’, zegt de man van Bioracer. Hij doet een soort van vlinderslagbeweging voor en laat zien dat mijn schouders nu inderdaad mooi rond zijn en niet zo uitsteken. Ik probeer het na te doen, maar het valt niet mee. ’Toptriatleet Bas Diederen heeft hier ook lang op getraind en het scheelde toch significant’, meldt hij me. Werk aan de winkel dus! Het mooie is dat ik kan meekijken en direct kan zien welke winst ik boek in wattages als ik nog meer aero op de fiets zit. Dan kijken ze nog eens goed en vinden dat de pads hoger moeten. Ook mogen ze iets meer naar buiten. David stopt foam onder de pads en verandert de positie van de pads. Ik word weer getest: die hogere ellebooghouding blijkt in aerodynamica niet nadelig te zijn; verrassend voor me. De winst is dat ik meer ontspannen in mijn ligstuur lig. De schouders steken minder uit, de bovenrug wringt niet meer en wat me erg verbaast: na een nieuwe 3D-meting blijken de wijzigingen aan de voorkant ook een gunstige invloed te hebben op mijn traptechniek. Zowel links als rechts staan nu veel beter in lijn en ik voel een duidelijk verschil. Ook tijdens mijn eerste ritjes buiten op de tijdritfiets voel ik dat ik beter en stiller zit en krachtiger kan trappen. Zadel lager, schoenaanpassingen, minder diep zitten, ligstuur geoptimaliseerd voor mijn lichaam; deze aanpassingen leveren me meer comfort, gratis wattages en tijdwinst op bij de 180 km fietsen op de hele triathlon!"

Machiel Ittmann
Triatleet, meer dan 25 overwinningen, besttijd hele triathlon Almere 8.16.30, meervoudig Nederlands kampioen langlaufen en reisbegeleider fietsvakanties Vasa Sport.
 
 

Deel dit verhaal via: