UIT DE
PRAKTIJK

Het topsportleven is voorbij....Iris Pruysen


Mijn naam is Iris, ik ben 32 jaar oud en ik kom al jaren bij Footconnection.

 

Ik heb vele jaren fanatiek aan atletiek, en dan vooral het onderdeel verspringen, gedaan. Ik heb twee keer deelgenomen aan de Paralympische Spelen, in 2012 in Londen en in 2016 in Rio de Janeiro. In 2013 ben ik wereldkampioen verspringen geworden. Ik heb een geweldige tijd gehad!

Sinds 2016 mis ik door een ongeval mijn rechteronderbeen. Ik deed aan atletiek met behulp van een blade. Het doen van 10 trainingen in de week had echter ook veel impact op mijn linkervoet. Ik kreeg last van mijn enkel, voetzool en grote teen. Footconnection heeft mij altijd goed geholpen en er zeker aan bijgedragen dat ik al die trainingen kon blijven doen.

 

Inmiddels doe ik niet meer aan atletiek, het topsportleven is voorbij. Ik mis het best wel eens maar het is goed zo.

 

Maar dat betekent niet dat ik niet meer actief en sportief ben. Ik geef sinds 2 jaar pilateslessen. Ik ben zelf begonnen met het volgen van pilateslessen naast atletiek. Het helpt je zo goed om bewuster te worden van je lichaam en de sterkere en zwakkere plekken. Ook train je je dieper gelegen spieren die weer bijdragen aan een goede houding en daardoor zorgen voor minder blessures en klachten. Pilates kan voor iedereen wat doen, of je nou al heel actief bent of juist (nog) helemaal niet, of je nu 20 bent of 70. Ik vind het heel erg leuk dat ik zo mensen kan helpen en hoop dit nog lang te doen.

Iris Pruysen Pilates

Daarnaast werk ik nog op een laboratorium en ben ik in mijn vrije tijd ook graag actief (al lees ik ook graag een boek J). Ik zwem en fiets regelmatig en wil gewoon lekker bezig zijn.

 

Hiervoor kan ik nog steeds goed de hulp van Footconnection gebruiken. Mijn linkervoet heeft het toch een stuk zwaarder, die heeft echt extra ondersteuning nodig. Er wordt goed onderzoek gedaan waar de klachten vandaan komen en er wordt goed meegedacht. Aanpassingen aan zooltjes worden vaak ter plekke uitgevoerd  (bij de werkplaats in Culemborg) of liggen snel voor me klaar. Er worden zelfs schoenen of zolen naar mij thuis opgestuurd, dit is heel fijn aangezien ik niet heel dicht bij Culemborg woon. Dit alles zorgt ervoor dat ik me erg fijn voel bij Footconnection. Je wilt gelijk weer door, weer bewegen en zij begrijpen dat.

 

Groetjes van Iris

 

fotograaf foto’s Iris: Jan Volwerk
Deel dit verhaal via:    

VOETKLACHTEN en de OVERGANG zit daar een RELATIE? Jazeker!


VOETKLACHTEN en de OVERGANG zit daar een RELATIE? Jazeker!

“Ik heb zulke zere voeten volgens mij zit ik in de overgang. Ik ben bij de dokter geweest, ben doorgestuurd voor een foto maar ze kunnen niet vinden”: zomaar een tekst uit een telefoongesprek bij ons in de praktijk…..

Die overgang doet veel meer met een vrouw dan we denken! Naast de typische overgangsklachten zijn pijnlijke spieren en gewrichten in de benen en voeten een veel voorkomende klacht!

Tijdens de overgang vinden er hormonale veranderingen plaats die gerelateerd zijn aan een veranderende ovariële functie. Dit complexe en deels nog onduidelijke proces brengt een variatie van symptomen en klachten met zich mee. Denk hierbij bijvoorbeeld aan opvliegers, die met name in het eerste jaar meer voorkomen. (1) Ook gewrichtsklachten worden vaak genoemd. Bekend is dat tijdens de overgang de botdichtheid afneemt. Tevens lijkt er vaker osteoartritis (gewrichtsontsteking) voor te komen bij deze groep vrouwen. De gemiddelde leeftijd waarop bij vrouwen de overgang start is 50-51 jaar. Vijf jaar na de start van de menopauze zijn de meeste vrouwen klachtenvrij.

Voetklachten zouden kunnen ontstaan als gevolg van micro-fracturen bij osteoporose. Van osteoporose is bekend dat het de kans op breuken vergroot. Osteoporotische breuken worden gezien als een van de meest voorkomende oorzaken van invaliditeit. (2) Voetklachten als gevolg van osteoporose kunnen door middel van ZOOLTJES, LOOPMAATJES) met een goede ondersteuning worden behandeld. Dit heeft een positief effect op balans, pijn en invaliditeit. (3)

Osteoartritis kan in ieder gewricht van de voet voorkomen. Het is een chronische aandoening waarbij episodische pijn en zwelling aan de voetgewrichten voorkomt. Op langere termijn kan het ook deformiteit van de voeten veroorzaken. De meest bekende deformiteit is scheefstand van de grote teen, ook wel hallux valgus genoemd. Het gewricht wordt stijver en de bewegingsuitslag neemt af. Vaak ontstaat er een knobbel aan de binnenzijde van het gewricht als gevolg van nieuwe botaangroei. (4) Deze verstijving en gewrichtsverandering gaan vaak gepaard met pijnklachten. (5)

Correctie door middel van voetondersteuning (onze ZOOLTJES, LOOPMAATJES) heeft een POSITIEVE invloed op de ervaren pijnklachten. (6)

Hoe komt dat en wat kunnen we er aandoen?

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/186936-pijnlijke-spieren-en-gewrichten-tijdens-de-overgang.html

 

NHG standaard De Overgang
Epidemiology and outcomes of osteoporotic fractures.

Cummings SR, Melton LJ. Lancet. 2002 May 18; 359(9319):1761-7.
The effect of foot orthoses on balance, foot pain and disability in elderly women with osteoporosis: a randomized clinical trial.

de Morais Barbosa C, Barros Bértolo M, Marques Neto JF, Bellini Coimbra I, Davitt M, de Paiva Magalhães E.

Rheumatology (Oxford). 2013 Mar; 52(3):515-22. Epub 2012 Nov 28.
Prevalence of hallux valgus in the general population: a systematic review and meta-analysis. Nix, S., Smith, M., and Vicenzino, B.  J Foot Ankle Res. 2010; 3: 21
Impact of hallux valgus severity on general and foot-specific health-related quality of life. Menz, H.B., Roddy, E., Thomas, E., and Croft, P.R.  Arthritis Care Res (Hoboken). 2011; 63: 396–404
Effectiveness of custom-made foot orthoses for treating forefoot pain: a systematic review. Arias-Martín I, Reina-Bueno M, Munuera-Martínez PV. Int Orthop. 2018 Aug; 42(8):1865-1875. Epub 2018 Feb 8.

 
 

 

 

Deel dit verhaal via:    

Kort samengevat... I’m a fan! door: Dimitri Boogaerts


 

Ik ben Dimitri Boogaerts, Belg en enorm geholpen door de professionele super service van Foot Connection!

Begin 2018, voor de meeste onder ons de start van een nieuw fris jaar vol diverse uitdagingen. Helaas kon ik mezelf daar niet aan toevoegen want mijn rechter voet begon mij parten te spelen. Het grote probleem, ik ben personal trainer, geef groepslessen en werkte toen ook in een fitness.

“Neem dan toch even een rustpauze” hoor ik je denken, maar als je verslaafd bent aan sporten, het je broodwinning is en wanneer je het gevoel hebt dat het wel gaat.. Dan neem je die keuze niet snel.

Elke maand werd het erger en erger. Tot ik ineens merkte dat mijn rechter voet plat op de grond stond (ingestort). Toen begon de miserie pas echt. Enkel zakt in, knie volgt, daarna de heup, rug,… en natuurlijk begint de andere kant dan ook moeilijk te doen.

De zomer naderde en door de aanhoudende klachten werd ik verplicht om een 2tal maanden thuis te blijven. Ik werd op ’ziekenkas’ geplaatst zoals ze in België zeggen. Geloof mij, om zot van te worden als je weet dat sport je leven is. Fysiek moet je dan al een domper verwerken maar ook mentaal knakt er iets.

Telkens met je voet omhoog liggen, ijs leggen, rusten,…en als je dan al eens probeert om iets in het huishouden te doen zoals stofzuigen, merk je dat dit een grote belasting met zich meebrengt. Bezoeken aan de osteopaat, kinesist, dokter,... Ik was er bijna kind aan huis. Maar wat als ook zij de juiste oorzaak/oplossing niet kunnen geven want tenslotte heb je niets gebroken, je mankt alleen maar enorm fel. Je voelt je gewoon zo machteloos.

Tot ik in september via via bij Foot Connection terecht kwam. Wat een service kreeg ik hier!

Het ontvangst is zeer aangenaam (zelfs een familiaal gevoel), de expertise super en de uitleg verstaanbaar en ongewoon! Waarom ongewoon hoor ik je al zeggen, wel ik weet best veel over het menselijk lichaam en je begint op de duur zelf wat diagnoses te stellen. Wanneer ik deze aan David voorlegde luisterde hij, maar wou hij het wel bevestigd zien. En dit vind ik TOP want vaak vegen ze je mening gewoon van tafel omdat het niet hoort dat de patiënt eigen diagnoses stelt.

Aangezien ik 1u30 moest rijden hadden ze mij op een rustig tijdstip ingepland zodat ik, na even wachten, mijn zolen direct al mee naar huis kreeg! Zelfs nadat ik mijn zolen gekregen had, moest ik deze op de loopband en vervolgens buiten eerst testen. Na mijn feedback heeft hij de zolen ter plaatse nog aangepast zodat ze perfect zaten.

Sindsdien gaat het alleen maar beter en beter, zowel fysiek als mentaal!

Natuurlijk gebeurt dit genezingsproces niet van vandaag op morgen, maar ik kan weer gaan trainen en snelwandelen!Zelfs een simpele diepe squat lukt me weer!

Kort samengevat... I’m a fan!

Sportieve groeten,

Dimitri Boogaerts

sept 2019
Wil je weten hoe het nu gaat met Dimitri? check dan zijn insta:  @dfitpersonaltrainer

 

Deel dit verhaal via:    

DE KRACHT VAN HET WANDELEN


 

Nederlanders zijn Europees kampioen zitten!

We zitten zo’n 8,5 uur per dag en dat is niet goed voor ons!

Kom in beweging! Verschillende studies hebben aangetoond dat een korte wandeling een verbluffend effect heeft op geest en lichaam!

In de lunchpauze een rondje wandelen met of zonder collega’s

Een paar keer per dag een rondje wandelen met de hond.

Wat is nou de KRACHT van het wandelen?

  • Wandelen geeft je energie en alertheid
  • Van wandelen word je blij
  • Wandelen helpt tegen depressie
  • Wandelen brengt je op nieuwe plekken
  • Wandelen houdt je op gewicht
  • Wandelen inspireert en geeft ruimte voor nieuwe ideeën
  • Wandelen vermindert de kans op hart- en vaatzieken
  • Wandelen heeft een positief effect op angst- en stressstoornissen
  • Je hart en longen worden sterker door te wandelen
  • Wandelen versterkt botten en spieren
  • Wandelen verlaagt de kans op Diabetes 2
  • Je kunt altijd en overal wandelen. Alleen of met anderen

 

Nu zag ik afgelopen zaterdag tijdens mijn rondje op de racefiets heel veel wandelaars tussen Geldermalsen en Culemborg. Getrainde wandelaars met profi uitrusting. Wandelaars alleen of in groepjes, wandelaars op wandelschoenen, harldloopschoenen en  sneakers. Ik dacht bij sommige wandelaars, hier valt nog wel wat winst te behalen. Maar goed, ze wandelen daar toch maar mooi en niet geheel onbelangrijk ze waren duidelijk goed gemutst. Ik vroeg me af zou het de bloesemroute zijn of een NS wandelroute? Al googelend kwam ik bij wandelnet.nl. Dat is zeker een aanrader voor iemand die iets verder wil wandelen! Maar stel, u leest dit en denkt tja dat klinkt leuk maar ik LOOP helemaal niet zo lekker!

Bel ons dan voor een afspraak, omdat wij graag met je meekijken naar het probleem en meezoeken naar een oplossing!

 

FOOTCONNECTION       MAAKT JE BETER IN LOPEN EN BEWEGEN!

Deel dit verhaal via:    

HARDLOOPTIPS


Hoi, ik ben Natalie Puper (20) en heb de eer om voor FOOTCONNECTION de allereerste blog te mogen schrijven. Vanaf september vorig jaar heb ik stage gelopen bij dit mooie bedrijf en vorige week vrijdag heb ik deze leuke en leerzame stageperiode afgerond. Ondanks dat deze tijd voorbij is gevlogen heb ik prachtige mensen mogen leren kennen en mijzelf mogen ontwikkelen tot een betere fysiotherapeut. Bedankt FOOTCONNECTION voor deze geweldige tijd!
 
Naast mijn studie fysiotherapie haal ik ontzettend veel plezier en energie uit mijn sport, atletiek. Ik heb mij toegelegd op de onderdelen verspringen, hinkstapspringen en sprinten. Het geeft mij een heerlijk gevoel om steeds mijn grenzen te kunnen verleggen en het beste in mijzelf naar boven te halen. Zo werd ik in 2017 Nederlands Junioren Kampioen verspringen en behaalde ik een bronzen plak bij het hinkstapspringen. Voor ik een seizoen of wedstrijd begin, stel ik mijzelf doelen of punten van aandacht. Misschien heeft u ook wel goede voornemens bedacht voor het nieuwe jaar. Onderzoek toont aan dat het stellen van een uitdagend en toch haalbaar doel je hardloopprestaties in de loop van de tijd kunnen verbeteren. Het hardloopblad Runnersworld geeft 3 tips om je motivatie voor het hardlopen te prikkelen:

  1. Plezier hebben
    Bepaal waar jij blij van wordt: een hardloopwedstrijd of juist een solo-training door de polder.
  2. Samen lopen
    Zoek een hardloopmaatje of loopgroep die je motiveert en helpt om je doelen te bereiken.
  3. Doelen stellen
    Ga voor jezelf op zoek naar een uitdagend doel. Iets wat ligt buiten je comfortzone, maar toch niet onbereikbaar is.

Als deze tips nog niet genoeg zijn, blijf dan hardlopen omdat het gewoon goed voor je is en de risico’s op het krijgen van vele aandoeningen vermindert. Succes!
 
Lees het hele artikel en andere leuke tips hier: https://www.runnersworld.com/nl/training/a25975054/hardloopdoel-betere-resultaten/

Deel dit verhaal via: